Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
12-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-08-2025
INFRASTRUKTURA
Linia kolejowa z Łagiewnik do Strzelina do rewitalizacji
fot. MOs810 (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła w lipcu przetarg na realizację w modelu “projektuj i buduj” nieczynnej linii kolejowej pomiędzy Łagiewnikami a Strzelinem. Prace miałyby zostać zrealizowane w ciągu 8 miesięcy. Liczący ponad 17 kilometrów długości odcinek może być bardzo istotny w wywozie kruszyw z kamieniołomów w tej części regionu. 

Pomiędzy Łagiewnikami na linii kolejowej nr 310 z Kobierzyc do Piławy Górnej a Strzelinem na linii kolejowej nr 276 z Wrocławia do Międzylesia przez Kłodzko przebiega fragment dawnej linii kolejowej nr 304. Został on wykreślony z ewidencji PKP Polskich Linii Kolejowych w 2005 roku. Z czasem płynące przynajmniej od 2016 roku sygnały z rynku, a konkretnie zainteresowanie właścicieli okolicznych kamieniołomów transportem kolejowym, doprowadziły do rozpoczęcia jego rewitalizacji na odcinku Strzelin – Kondratowice, który został uprzednio przejęty przez gminy. Miało to miejsce w 2018 roku. Rewitalizacja została jednak szybko wstrzymana. Dzierżawca odcinka, czyli spółka SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe, tłumaczyła podjętą decyzję trudnościami organizacyjnymi, wynikającymi z konieczności przebudowania urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji kolejowej w Strzelinie.

Rok później podjęta została decyzja o przekazaniu odcinka samorządowi województwa dolnośląskiego. Formalne przekazanie na mocy aktu notarialnego miało jednak miejsce dopiero w ubiegłym roku. Obecnie odcinek jest oznaczony jako linia kolejowa nr 319. Co ciekawe, w przeszłości tym numerem oznaczona była zlikwidowana trasa z Lubina do Chocianowa. Dolnośląski samorząd wojewódzki postanowił wrócić do koncepcji rewitalizacji, rozszerzając ją o odcinek Kondratowice – Łagiewniki. W tym miejscu należy dodać, że to także była przyczyna, dla której spółka SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe odstąpiła od kontynuowania własnych prac nad rewitalizacją odcinka, który jest dziś nieprzejezdny – zidentyfikowano braki nawierzchni torowej o długości blisko 6 kilometrów. Przetarg na rewitalizację w modelu “projektuj i buduj” został ostatecznie ogłoszony dopiero w lipcu.

W ramach zadania prace rewitalizacyjne mają zostać zrealizowane na fragmencie pomiędzy 33,763 a 51,139 kilometrem, co oznacza, że wyremontowanych zostanie łącznie nieco ponad 17 kilometrów linii kolejowej. Pozostanie ona rzecz jasna jednotorowa i niezelektryfikowana. Będzie służyła prawdopodobnie tylko obsłudze ruchu towarowego. Z drugiej strony, jak czytamy w programie funkcjonalno-użytkowym, prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich wyniesie 80 km/h, a w Kondratowicach na wszelki wypadek wybudowany zostanie nowy peron. Składy towarowe będą natomiast mogły rozpędzić się do 50 km/h. Dopuszczalny nacisk na oś wyniesie 200 kN. W Kondratowicach oprócz peronu powstaną także dwa tory dodatkowe o łącznej długości ok. 720 metrów wraz z czterema rozjazdami i dwoma żeberkami ochronnymi, co umożliwi mijanie się pociągów i obsługę bocznic.

Prace mają zostać zrealizowane w ciągu zaledwie 8 miesięcy, co oznacza, że prawdopodobnie przed połową przyszłego roku będziemy mogli zobaczyć składy towarowe na tym krótkim, choć potencjalnie ważnym odcinku, który będzie mógł być istotny w kontekście wywozu kruszyw z dolnośląskich kopalń surowców skalnych. Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 19 sierpnia bieżącego roku do godziny X, natomiast X nastąpi ich otwarcie. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena brutto – z tego tytułu będzie można uzyskać do 60% punktów. Jedynym pozacenowym kryterium przewidzianym przez DSDiK jest okres gwarancji – w tym przypadku możliwe będzie uzyskanie maksymalnie 40% punktów.

– Każde przywrócenie ruchu na nieczynnej linii kolejowej cieszy. To pierwszy projekt UMWD i DSDiK realizowany przede wszystkim z myślą o transporcie towarów. Obecnie lokalne drogi są silnie obciążone ruchem pojazdów ciężarowych, wywożącymi urobek z tutejszych kopalni granitu. Przeniesienie części tego ruchu na kolej odciąży drogi i pozytywnie wpłynie na mieszkańców okolicznych gmin. Co ciekawe, w Kondratowicach w budynku dworca kolejowego nadal znajduje się niemiecki rozkład jazdy! W momencie jego obowiązywania do Strzelina pociągi odjeżdżały o 8:45, 12:40, 16:44, 20:25, zaś do Łagiewnik o 7:42, 11:45, 15:39, 19:25 – komentuje w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Miłosz Cichuta z Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce

Infrastruktura

3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce

Mikołaj Kobryński 11 sierpnia 2025

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Infrastruktura

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Ministerstwo Infrastruktury 31 lipca 2025

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Infrastruktura

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Mikołaj Kobryński 01 lipca 2025

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Infrastruktura

Zobacz również:

3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce

Infrastruktura

3 mld zł na modernizację linii kolejowych w południowo-wschodniej Polsce

Mikołaj Kobryński 11 sierpnia 2025

Jest przetarg na prace na linii kolejowej nr 68 na Podkarpaciu

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Infrastruktura

Trzy umowy na rewitalizację Nadodrzanki podpisane

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Infrastruktura

PLK z kolejnymi środkami z KPO. W tym na linię nr 8

Ministerstwo Infrastruktury 31 lipca 2025

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Infrastruktura

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Mikołaj Kobryński 01 lipca 2025

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5